1.研修日程
2002.7.15〜2002.9.30 | |
7.15〜7.21 | フランス(パリ) |
7.22〜7.30 | イタリア(ミラノ、ヴェローナ、ヴェネチア、フィレンツェ、ルッカ、ジェノヴァ、ミラノ) |
7.31〜8.10 | フランス(パリ) |
8.11〜8.13 | イギリス(ロンドン、オックスフォード) |
8.14〜9.9 | フランス(パリ) |
9.10〜9.12 | ドイツ(ベルリン) |
9.13〜9.19 | フランス(パリ) |
9.20〜9.25 | アメリカ合衆国(ニューヨーク) |
9.26〜9.29 | カナダ(モントリオール) |
2.主要な研究成果
1)オペラ関係の施設視察、及び、現在の上演状況の把握。
2)研究施設の視察。
3)共同研究者との意見交換、打ち合わせなど。
4)パリのフランス国立図書館における資料の収集、精読、渉猟、および論文執筆。
5)共同研究発表の実施。
6)研究論文の発表。
以下、1)〜6)の各項目について詳細を述べる。
1) | a) | ヴェローナの円形劇場(ローマ時代のもの)「アレーナ」視察。7月23日にヴェルディ作曲の「アイーダ」を鑑賞。 |
b) | ヴェローナからヴェネチアへの移動の途中、ヴィツェンツァに立ち寄り、パラッディオ(1508〜1580)の設計したオペラ劇場「テアトロ・オリンピコ」を視察。透視画法を利用して奥行きをだした舞台装置。 | |
c) | ルッカでのプッチーニフェスティヴァルを視察。7月27日にプッチーニ作曲「マノンレスコー」を鑑賞。 | |
d) | ベルリンのオペラ劇場(ドイチェオパー、コッミックオパー、シュタッツオパー)視察。9月11日にシュタッツオパーにてリヒャルト・シュトラウス作曲「エレクトラ」鑑賞。 | |
e) | パリのオペラ座(オペラ・ガルニエ、オペラ・バスティーユ)視察。9月17日にジャック・オッフェンバック作曲「ホフマン物語」鑑賞。 | |
f) | ニューヨークのシティー・オペラ、メトロポリタン・オペラ視察。9月22日にシティー・オペラにてモーツァルト作曲「ドン・ジョヴァンニ」、9月24日にメトロポリタン・オペラにてプッチーニ作曲「トゥーランドット」鑑賞。 | |
2) | a) | フランスの国立科学研究センター(CNRS)によって創設されたフランス音楽研究所(所在地、パリ)にて研修。共同研究者の一人であるジスレーヌ・ゲルタン教授がこの音楽研究所の客員研究員を務める。 |
b) | イギリス訪問の際に、オックスフォード大学の研究機関を視察。 | |
3) | ジスレーヌ・ゲルタン教授の本務校であるカナダのモントリオール大学の音楽学部を訪問。共同研究のテーマについて意見交換を行うとともに11月のはじめに日本で行われる国際学会での共同研究発表のための最終的な打ち合わせを行う。 | |
4) | パリ滞在の期間中、フランス音楽研究所での研修と平行して、フランス国立図書館における資料の収集、および論文執筆を行う。テーマは、フランス18世紀の音楽論争(ブッフォン論争)。 | |
5) | 2002.11.2〜5、日本の静岡で開催される「日本音楽学会創立50周年記念国際大会」において共同研究発表の形で研修の成果を発表する。共同研究者は、ジスレーヌ・ゲルタン(モントリオール大学教授)、小田部胤久(東京大学助教授)、吉田寛(東京大学大学院博士課程)と小穴晶子の4名。 | |
6) | この研修の成果として、3本の論文が印刷出版される予定。 | |
@ | « The Universal and the Particular in the Musical Aesthetics of the 18th Century—A noteworthy anonymous letter in the quarrel of the Bouffons » | |
A | « Une notable lettre anonyme dans la Querelle des Bouffons », in Horizons philosophiques, Volume13 no.2, printemps 2003. | |
B |
「ブフォン論争―J.-Jルソーの果たした役割を中心に」多摩美術大学研究紀要に投稿中 |
In reconsidering musicology in light of globalization,one
of the the most important themes is the meaning
of national styles.Should we let the styles
disappear parallel to the cultural homogenization
resulting from globalization or should we
defend them against the economic current
of globalization? Are they only illusions,and,if
so,what functions do they have in our societies
or for human life? Before we can answer these
questions,however,we must make clear what
the concept of national style is from a historical
point of view.
The 18th century in France is a model erea
for this subject.Situated right after the
establishment of Absolute Monarchy by Louis
the 14th,this century provides us with a
series of musical thoughts dealing with the
problem of national styles. I would like
to examine the quest for the particular character
of national style expressed in a series of
musical disputes debating the superiority
of French or Italian music.These musical
disputes run throughout 18th century France;the
first one begins in 1702 and the third one
in 1774.
Of the three main disputes of 18th century
France,my analysis will focus on the second
named"la querelle des Bouffons"which
begins in 1752.In order to clarify the logical
structure of arguments concerning national
styles,it is helpful to adopt as clues for
analysis,three principles which I have taken
from the study of the first dispute between
l'abbe Raguenet and le Cerf la Vieille from
1702 to 1706:generalization,exclusion,and
assimilation.I will be concerned chiefly
with comparing these two disputes,making
clear the differences between them and considering
the meaning of these differences in terms
of their social and political contexts.
I would also like to go ahead with my study
in collaboration with the other three specialists
in the aesthetics of the 18th century,namely,Mrs.Ghyslaine
Guertin,Mr.Taneshita Otabe and Mr.Hiroshi
Yoshida.We intend to deepen our individual
subjects through discussion about the common
theme of "the universal and particular
in the musical aesthetics in the 18th century."Since
it would be very helpful to consider the
problem from a broader perspective,we would
like to present the results of our discussion
in addition to our individual presentations.
海外研修の研究成果が、出版されました。
「Horizons philosophiques」誌に論文「Une notable lettre anoyme dans la Querelle des Bouffons」が掲載されています。