3-23 |
(7) 秋山孝最新情報 |
up date:2004.12.13 |
(Left) Poster: Homage Jun Tabohashi (koi) , (right) Certificate of Participation |
湘南工科大学前にて
|
講演風景
|
湘南海岸にて
|
日本経済新聞2004年8日5日版(夕刊) |
Exhibition"Friendship",Leaflet Design:Takashi Akiyama |
フレンドシップ展・会場風景
|
フレンドシップ展・会場風景
|
フレンドシップ展・会場風景
|
フレンドシップ展・会場風景
|
フレンドシップ展・会場風景
|
秋山と生徒たち
|
フレンドシップ展・会場風景
|
フレンドシップ展・会場風景
|
|
多摩美・ヘルシンキ美術大学イラストレーション共同授業・展覧会カタログ
|
新しいイラストレーション入門(誠文堂新光社)・技法書テキスト
|
研究書・イラストレーションスタディーズ(多摩美術大学)
|
イラストレーション・学生展ポスター
|
コンセプチュアル・イラストレーション展・会場風景
|
メッセージ・イラストレーション展・会場風景
|
イラストレーション・授業風景・多摩美術大学
|
イラストレーション・授業風景・多摩美術大学
|
イラストレーション・学生展ポスター
|
シュールレアリスム・イラストレーション展・会場風景
|
シュールレアリスム・イラストレーション展・会場風景
|
学生イラストレーション作品・卒業製作・千田昇平
|
イラストレーション研究・インタビュー・シーモアクワスト・スタロヴェイスキ・アルトマ・シュヴェイジ・バラン・ソマーズ・ロソハ、他 |
作品の前の秋山・会場にて |
作品の前の秋山・会場にて |
|||||
ビエンナーレ会場風景
|
ビエンナーレ会場風景
|
特別展・ゴンブロビッチ 生誕100年展会場風景 |
||||||
2004年6月5日、ワルシャワのヴィラノフポスター美術館において「第19回ワルシャワ国際ポスタービエンナーレ」が開催された。1966年に第1回展が開かれ、組織委員長は、ユゼフ・ムロシュチャク(1910〜1975)教授であった。世界で最も歴史あるポスターコンクールで、ワルシャワではショパンコンクールと対比されている。ここで日本のポスターデザイナーも数多く受賞し、国際デビューを果
たし、評価された。ぼくも1986年に金賞を受賞し、大切なビエンナーレとして、それ以来出品し続けている。 本年は約4800点ほど出品され、400点が入選し受賞が決まるという厳しい国際ポスターコンクールである。それは、権威のあるものとされている。 それにともない、特別展のコンクールとして、ゴンブロヴィチ生誕100周年を記念してコンクールが開催された。今回のポスター作品は、それに出品したものである。タイトルは、「Witold Gombrowicz(ビットールド・ゴンブロービッチ)」ゴンブロービッチの著作「フェルディドゥルケ」の名言「Running away presupposes the will to run away(Ferdydurke)」「逃走することは逃走する意志を前提とする(フェルディドゥルケ)」をビジュアル化し、ポスターデザインをした。背景の赤い色はポーランドの国旗の赤を表している。ポスターの役割の中にはこのような記念をするための視覚的象徴に、ポスター表現が強力な力をもってくる。それは、絵画とは異なりテキストと図像からなるビジュアルコミュニケーションの特徴と言えるだろう。日本ではなかなかこのようなポスター展は開かれないが、今後ポスター文化を考えればぜひ実現したいものである。 |
1.タイ国旗
|
2.OTOPエントランス
|
3.会場風景
|
4.多摩美術大学出展風景
|
5.講演者ボード
|
6.多摩美術大学出展風景
|
7.多摩美術大学出展風景
|
8.講演者(岩倉信弥教授)
|
9.講演者(秋山)
|
10.講演者(秋山、岩倉教授)
|
11.会場風景と岩倉教授
|
12.左からチャプトゥ副学長、岩倉教授、ビィラプラサート学長
|
13.左から副学長、学長、レオナルド教授、秋山
|
14.左から秋山、クンチュトン学長補佐、岩倉教授
|
15.講演風景(秋山)
|
16.講演風景(岩倉教授)
|
17.講演風景(岩倉教授)
|
18.授賞式風景(左から4番目/文部大臣、6番目/コ・ウドムビット副学長)
|
19.授賞式風景(左から学長、秋山、文部大臣、岩倉教授)
|
20.受賞楯
|
Catch ball/ 2004 / 300 x 300 mm / acryl gouache |
会場風景
|
会場にて(秋山)
|
会場にて(若尾真一郎氏)
|
会場にて(大迫修三氏)
|
Takashi Akiyama Dictionary-6 Poster |
Takashi Akiyama Dictionary-7 Character |
Takashi Akiyama Dictionary-8 Character(Toppy) |
Takashi Akiyama Dictionary-9 Serigraphy |
520×740mm
Takashi Akiyama Dictionary-6
Poster
First edition 01.July.2004
Size: A8 (520×740mm)
Published by Takashi Akiyama Studio (update
041208 kon)
cover (P6-01) | Takashi Akiyama 2004 Warsaw (P6-02) |
Hand /tobira(P6-03) |
Help (owl)/Help (duck) |
Help (ibis)/ |
Help (cormorant) (P6-06) |
Welcome (scolopacidae) (P6-07) |
Welcome (common shoveller) Bird - Keeper (strigidae) (P6-08) |
Bird-Keeper (apple) (P6-09) | Bird-Keeper (chimney) (P6-10) |
Bird-Keeper (owl) (P6-11) |
Life (millet) |
Takashi Akiyama`s Torie (P6-13) |
Love Peace (jungle nightjar) Love Peace (hand tree) (P6-14) |
Love Peace (the earth) Love Peace (ibis) (P6-15) |
Africa (hunter) (P6-16) |
Africa (elephant) (P6-17) |
Love (hunter) (P6-18) | Love (birdman) (P6-19) | Water (water bird,faucet) (P6-20) |
Water (swim) (P6-21) | Present (missile) Present (tree) (P6-22) |
Megu Bird (overflow) Megu Bird (jump) (P6-23) |
The 2nd Bird Carving Exhibition (P6-24) |
The 4th Bird Carving Exhibition (P6-25 |
Bird Art Week (raijin) (P6-26) |
Kamikaze Japan (P6-27) | The Equality of People-Seeing (P6-28) |
Peace Face (face of heart) (P6-29) |
okutsuke (P6-30) | Poster (P6-31) | cover (P6-32) |
Takashi Akiyama Dictionary-7
Character
First edition 01.July.2004
Size: A8 (520×740mm)
Published by Takashi Akiyama Studio (update
041213 kon)
cover (P7-01) | Takashi Akiyama 2004.Bangkok(P7-02) |
Hand /tobira(P7-03) |
Condom Boy (1991) |
(P7-05) |
Aids Virus Boy (1991) (P7-06) |
(P7-07) | Stop Aids Symbolmark (1991) (P7-08) |
COMPS In order to make character universal and attractive, I had to work on the shape over and over and over. Through this, the originality of Takashi Akiyama finally appeared. The secret is to think very carefully. キャラクターの普遍的なものが 出る ようなフォルムを推敲し 魅力あるものまで引き上げなけ ればならない。 そして、秋山孝のオリジナリ ティー が現れてくる。よく考 えることが大 切だ。 |
||||||
(P7-09) | Love & Aids (1992) (P7-10) |
(P7-11) |
(P7-12) |
Enfan / Ogura Optical (1991) (P7-13) |
Tonbi / Mimizuku-sensei Amigo / Enfan-papa (p7-14) |
(p7-15) | (p7-16) |
(p7-17) | Eazet / Asahi Kasei Construction (2003) (p7-18) |
(p7-19) | Sekora (p7-20) |
(p7-21) | Calendar(p7-22) | (p7-23) | Green Consumer / Niigata (2003) (p7-24) |
Green Consumer / Niigata (2003) (p7-25 |
Green Consumer / Niigata (2003) (p7-26) |
Green Consumer / Niigata (2003) (p7-27) |
Green Consumer / Niigata (2003) (p7-28) |
FINAL PRESENTATION Because I was presenting something in a perfect from, the only thing to do was to try to make the client fully understand. It is best if I can commun- icate my thoughts and creativity. パーフェクトなものをプレゼ ンしているので、あとはクラ イアントによく理解してもら えるよう努力をすることだと 思う。秋山孝の思想と造形理 念が伝われば完璧だ。 |
||||||
Green Consumer / Niigata (2003) (p7-29) |
(p7-30) | (p7-31) | cover (p7-32) |
COMPS |
In order to make character universal and attractive, I had to work on the shape over and over and over. Through this, the originality of Takashi Akiyama finally appeared. The secret is to think very carefully. |
キャラクターの普遍的なものが出るようなフォルムを推敲し魅力あるものまで引き上げなければならない。そして、秋山孝のオリジナリティーが現れてくる。よく考えることが大切だ。 |
p7-30
FINAL PRESENTATION |
In order to make character universal and attractive, I had to work on the shape over and over and over. Through this, the originality of Takashi Akiyama finally appeared. The secret is to think very carefullBecause I was presenting something in a perfect from, the only thing to do was to try to make the client fully understand. It is best if I can communicate my thoughts and creativity. |
パーフェクトなものをプレゼンしているので、あとはクライアントによく理解してもらえるよう努力をすることだと思う。秋山孝の思想と造形理念が伝われば完璧だ。 |
Takashi Akiyama Dictionary-8
Character-Toppy
First edition 01.July.2004
Size: A8 (520×740mm)
Published by Takashi Akiyama Studio (update
050112 kon)
cover (P8-01) | Takashi Akiyama 2004.Tokyo(P8-02) |
tobira(P8-03) |
(P8-04) |
(P8-05) |
(P8-06) | (P8-07) | (P8-08) |
1999 (P8-09) | (P8-10) | (P8-11) |
Toppy(2000) (P8-12) |
(P8-13) | (p8-14) | (p8-15) | (p8-16) |
(p8-17) | (p8-18) | Tobu Zoo(p8-19) | (p8-20) |
(p8-21) | r(p8-22) | (p8-23) | Green Consumer / Niigata (2003) (p8-24) |
(p8-25 | (p8-26) | (p8-27) | (p8-28) |
|
||||||
(p8-29) | (p8-30) | (p8-31) | cover (p8-32) |
CHARACTER |
"Toppy" is a symbol character of the Tobu Zoological Park. The client's request was to introduce a new character together with the debut of a new water wooden coaster, Regina. Toppy was created as a symbol of the citizens of the earth, by combining an imaginary lifefome and motifs of the earth. Because I was appointed by the client, I felt very motivated and passionate. |
クライアントである東武動物公園(東武鉄道)のシンボルキャラクター「トッピー」のデザインの依頼を受けた。要望としては、東武動物公園にデビューする水上木製コースター「レジーナ」にともない、新キャラクターの導入をはかりたいことだった。それで、架空の生き物と地球をイメージしたモチーフを合体させ、地球市民社会のシンボルであるトッピーのキャラクターが誕生した。秋山孝に対する個人指名だったのでとてもやりがいがあり、情熱をかたむけることができた。 |
p8-30
PENCIL ROUGHS |
Ideas come from a personal ethetic sensitivity. Things that come from originality are most important. Ideas of what a person thinks most important appears in the character's form, expressions, and variations. |
アイデアのひらめきは、やはり個人の美的感性にあり、オリジナリティから来るものが最も大切と考えている。キャラクターのフォルム、表情などのバリエーションや個人の大切にしている理念がここで現れ出てくる。 |
cover (p9-01) | Takashi Akiyama 2004.Paris(p9-02) |
tobira(p9-03) |
(p9-04) |
2000 Gallery Piazza |
(p9-06) | danger / 危険(p9-07) | importance / 大切(p9-08) |
cycle / 循環 (p9-09) | cooperate / 協力(p9-10) | water / 水(p9-11) |
protect / 守る (p9-12) |
God / 神(p9-13) | potential / 能力(p9-14) | children / 子供(p9-15) | peace / 平和(p9-16) |
primitive age / 古代(p9-17) | air / 空気(p9-18) | Tobu Zoo(p9-19) | globe / 地球儀(p9-20) |
plant / 植物(p9-21) | woods / 森(p9-22) | letter / 手紙(p9-23) | snow / 雪 (p9-24) |
growth / 成長(p9-25) | coexistence / 共存(p9-26) | the earth / 地球(p9-27) | soil / 土(p9-28) |
|
||||||
comfort / 快適(p9-29) | (p9-30) | (p9-31) | cover (p9-32) |
Friendship/2004/1030 ×728 mm/ Serigraphy/Exhibition Poster | Illustration
Studies-11(Dictionary)/2004/ 1030 ×728 mm/ Serigraphy/Exhibition Poster |
Witold Gombrowicz/2004/1030 ×728 mm/ Serigraphy/Exhibition Poster |
Tama Art University
entrance guide brochure 2005 Design:Takashi Akiyama |
Exhibition"Friendship",Leaflet Design:Takashi Akiyama |
愛知県豊田市立上郷中学校の生徒さん
|
Illstration File
Digital 2004 Takashi Akiyama's page |
Illstration File
Analogue 2004 Takashi Akiyama's page |
Art Box Japan Illustration Takashi Akiyama's page |
Illustration:Takashi Akiyama |
Illustration:Takashi Akiyama,Seligraphy |
"Hong Kong International Poster Triennial 2004"
Selected Entrie
7.Jun.2004,
Organizer : China,Hong Kong Heritage Museum (HKHM))
exhibition: 27.Nov.2004 - 27.June.2005
「香港国際ポスタートリエンナーレ2004」 入選
2004年6月7日
展覧会期間:2004年11月27日〜2005年6月27日
主催者:中国・香港文化博物館
(update 040629
kawa)
Exhibition catalogues of the Visual Dynamic: |
Illustration Studies Tama Art University (man),2000,1030 ×728 mm,Serigraphy,Exhibition Poster | Illustration Studies 6 2002 1030 X 728 mm Serigraphy Exhibition Poster | Illustration Studies-11,2003,1030 ×728 mm,Serigraphy,Exhibition Poster |
Belgique,Le manege-mons,collection 2 works
26.27.Jan.2004, organisation : Le manege-mons (Belgique)
ベルギー・Le manege-monsに2作品コレクションされる
2004年1月26日27日・主催:Le manege-mons(ベルギー) (update
040510 kawa)
What's Justice?
2001 1030x728mm Serigraphy PeacePoster |
No! Land Mine 2000 1030 X 728 mm Serigraphy Social Poster |
Takashi Akiyama Dictionary-2 Poster |
Takashi Akiyama Dictionary-3 Bird Carving |
Takashi Akiyama Dictionary-4 Eco-Art |
Takashi Akiyama Dictionary-5 Object |
cover (P2-01)
|
Takashi Akiyama (P2-021)
|
tobira(P2-03)
|
Peace Face (P2-04)
|
Sick-The Earth (P2-05)
|
What's justice? (P2-06)
|
International Nature
Film Festival,Cogne,Italy (P2-07) |
Shinanogawa River Poster
(P2-08) |
No! Land Mine (P2-09)
|
San Francisco Earth Day 2000
(P2-10) |
Wild Life-Help (P2-11)
|
Line (sky,earth,sea,bird) (P2-12)
|
No More Nuclear Teasting
by India (P2-13) |
Recycling-To save is away
of life (P2-14) |
The 200th Anniversary
of Sharaku 1794-1994 (P2-15) |
Green Consumer (P2-16)
|
This is a non-smoking facility
(P2-17) |
The World Natural
Heritage1997 (P2-18) |
Homage Jun Tabohashi(Koi)
(P2-19) |
Illustration Studies Tama
Art University (man) (P2-20) |
Illustration Studies-6 (hand)
(P2-21) |
Fax Art Tokyo- Helsinki
(P2-22) |
Fugoppe's Wing (P2-23)
|
Illustration Studies-11
Tama Art University (P2-24) |
Dessin
(Illustration Studies-9) (P2-25) |
Message Illustration
Poster 2002 (P2-26) |
Message Illustration
Poster 2001 (P2-27) |
41st Hachioji Festival 2001
(P2-28) |
Visualogue (P2-29)
|
Poster List (P2-30)
|
okutsuke (P2-31)
|
cover (P2-32)
|
cover (P3-01)
|
tobira (P3-02)
|
Takashi Akiyama (P3-03)
|
Common Tern/Water Surface (P3-04)
|
Jungle Crow/bulb),Sabotengamo
,Ruogamo,Migratory Bird (map), Other (P3-05) |
Birdman,The box of the heart |
Birdman,Angel (Pochard) |
Birdman (Wigeon) (P3-08)
|
Birdman,walking bird (Shoveler) |
Erigamo (Baron Duck) (P3-10)
|
Kamashigi (P3-11)
|
Birdman (Goshawk) (P3-12)
|
Birdman (Nipponia nippon) (P3-13)
|
Brown Hawk Owl (screw) (P3-14)
|
Short-Eared Owl |
Birdman (Wigeon) (P3-16)
|
Birdman, Angel (Pochard) (P3-17)
|
Bird Head (neo marble) (P3-18)
|
Birdman (P3-19)
|
Suzumebina (female) (P3-20)
|
Suzumebina (male) (P3-21)
|
Rakudagamo (Camel Duck)
Ceremony (P3-22) |
Dachshund Duck
Slice Duck (P3-23) |
Waterfowl (faucet) A
Waterfowl (faucet) B (P3-24) |
Electric Bulb Duck
Shoes Duck (P3-25) |
Yoidori (P3-26)
|
Kamouflage (P3-27)
|
Pizza Duck (P3-28)
|
Chernobyl Egg) (P3-29)
|
List (P3-30)
|
okutsuke (P3-31)
|
cover (P3-32)
|
cover (P4-01)
|
tobira (P4-02)
|
Takashi Akiyama (P4-03)
|
1993 (P4-04)
|
1993 (P4-05)
|
1994 (P4-06)
|
1994 (P4-07)
|
1995 (P4-08)
|
1995 (P4-09)
|
1996 (P4-10)
|
1996 (P4-11)
|
1997 (P4-12)
|
1997 (P4-13)
|
1998 (P4-14)
|
1998 (P4-15)
|
1999 (P4-16)
|
1999 (P4-17)
|
2000 (P4-18)
|
2000 (P4-19)
|
1993 News Paper
(San Francisco) (P4-20) |
nakatobira (P4-21)
|
1993 Gallery Piazza
(San Francisco,Sausalito) (P4-22) |
1994 Gallery Piazza
(Harajuku) (P4-23) |
1995 Gallery Piazza
(Harajuku) (P4-24) |
1996 Gallery Piazza
(Harajuku) (P4-25) |
1997 Gallery Piazza
(Harajuku) (P4-26) |
1998 Gallery Piazza
(Harajuku) (P4-27) |
1999 Gallery Piazza
(Harajuku) (P4-28) |
2000 Gallery Piazza
(Harajuku) (P4-29) |
Eco-Art History (P4-30)
|
okutsuke (P4-31)
|
cover (P4-32)
|
Takashi Akiyama Dictionary-5
Object
First edition 01.April.2004
Size: A8 (520×740mm)
Published by Takashi Akiyama Studio (update
041207 kon)
cover (P5-01) | Takashi Akiyama(P5-02) | Hand /tobira(P5-03) | Memories-Eiffel Tower (P5-04) |
Memories-The Birth of Venus |
Memories-Takamori Saigo (P5-06) |
Memories-Masashige Kusunoki (P5-07) |
Memories-Empire State Building (P5-08) |
Memories-Krakow (P5-09) | Memories-Bottle Crown (P5-10) |
Memories-Dog (P5-11) | Memories-Pencil Fumi (P5-12) |
New York,Manhattan 2002 (P5-13) |
New York,Manhattan 11 (P5-14) | New York,Manhattan 11 (P5-15) |
New York,Manhattan 12 (P5-16) |
New York,Manhattan 12 (P5-17) |
Golden Gate Bridge (P5-18) | Rock (P5-19) | Arrow (P5-20) |
Tower1 (P5-21) | Moon) (P5-22) | Moon (P5-23) | Rodin,L'homme qui marche (P5-24) |
Rodin,L'homme qui marche (P5-25 |
Tree1 (P5-26) | Tree2 (P5-27) | Tower2) (P5-28) |
Tree3 (P5-29) | okutsuke (P5-30) | cover (P5-31) | object (P5-32) |
Illustration Studies 6 2002 1030 X 728 mm Serigraphy Exhibition Poster | Visualogue/2003/1030 ×728 mm/ Serigraphy/Exhibition Poster | This is a non-smoking facility/2003/1030 ×728 mm/ Serigraphy/Exhibition Poster |
What's Justice? / 2001 / 1030 X 728 mm Serigraphy Peace Poster | Illustration Studies 6 2002 1030 X 728 mm Serigraphy Exhibition Poster | Fugoppe's Wings 2001 1030 X 728 mm Serigraphy Exhibition Poster |
イラン、グラフィック・デザイナー協会( IGDS ) 協力:視覚芸術センター、現代美術、テヘラン博物館
(update 040413kondo)
|
|
|